تبلیغات

دیشب که نمیدانستم برای کدام یک از درد هایم گریه کنم کلی خندیدم . . . صادق هدایت

اسلایدر

بامن از ایران بگو - معماری باستانی ایران زمین
بامن از ایران بگو
ما برای وصل کردن آمدیم
نوشته شده در تاریخ شنبه 13 خرداد 1391 توسط میثم | نظرات ()
ایران از حیث برخورداری از بناهای تاریخی و آثار باستانی در سطح جهان رده هفتم را به خود اختصاص داده است و بد نیست بدانید كه چندی پیش یونسكو لقب "مهد تمدن" را به كشور عزیزمان ایران اعطا نمود.


همانطور كه مطلع هستید قدمت تاریخی ویرانه های تخت جمشید به 2500 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و اساساً تاریخچه هنر و معماری ایرانی به 5000 سال قبل باز می گردد. ایده های معماری باستانی ایران تا سوریه، هند شمالی، و نقاط مرزی چین گسترش پیدا كرده است و كلیه بناهای پارسی از كلبه های روستایی و چایخانه ها گرفته تا عمارت خانه ها و باغ ها همه و همه از اصالت این نسل نیكو گفتنی ها با خود دارد. در این میان سازه های ارزشمندی به چشم می خورد كه تاریخ بشر كمتر چیزی شبیه آنها را به خود دیده است.

حوزه معماری ایرانیان بسیار وسیع بوده و هم از نظر ساختار و هم از منظر علم زیبا شناسی از صلابت و استواری خاصی بهره می گیرد و  به مرور زمان رنگ سنتی خود را از دست داده و با ابداعات مدرن عجین می گردد. معماری ایرانی با وجود تهاجمات فراوان و تحریم های مختلف باز هم هویت اصیل خود را حفظ نموده و شالوده معماری آن با سایر كشورهای اسلامی تفاوت های بسیار زیادی دارد. طاق ها و ساختمان های گنبدی شكل ایران دارای شهرت جهانی هستند و همین امر نوعی برتری ذاتی را به ساختار معماری ایرانی القا نموده و در عین حال قدرت رقابت را از سازه های همسان آن در سایر نقاط جهان سلب می كند.

معماری سنتی ایران در طول تاریخ روند آهسته و پیوسته ای را دنبال كرده است. در  این معماری ما هیچ گاه شاهد بناهای خرد و كم ارزش نیستیم، حتی باغچه های خانه ها نیز دارای اصالت و وقار هستند. یكی از محقرترین بناها را در ساختمان كاروانسراها می بینیم كه با این وجود باز هم افسون و جاذبه بالایی داشته و بیننده را به دگر اندیشی فرا می خوانند.

مشخصات اصلی


اساس هنر و معماری ایرانی بر پایه چند فاكتور بنیادین استوار شده است كه به شرح زیر می باشند:


-    درون گرایی
-    نیارش ( فن پی ریزی بنا)
-    پیمون (همگون انگاری)
-    مردم واری (انسان انگاری)
-    جفت و پادجفت
-    پرهیز از بیهودگی

طبقه بندی اسلوب معماری ایران


رویهم رفته معماری سنتی ایران زمین را می توان به 7 سبك زیر طبقه بندی كرد:

- دوره پیش از اسلام


سبك پیش از ساسانی

سبك پارسی

سبك پارت ها


- دوره پس از اسلام


سبك خراسانی
سبك راضی
سبك آذری
سبك اصفهانی

مصالح

مصالح به كار رفته در بناهای قدیمی ایران عمدتاً از خاك رس تهیه می شدند. خاك رس به وفور در جلگه ها و فلات های ایران وجود داشته و بعدها با كاه مخلوط شد؛ به این ترتیب كه گل و كاه را با یكدیگر مخلوط ساخته، آنرا تا حد ممكن فشرده می ساختند و سپس خشك می كردند. این تكنیك از گذشته های دور مورد استفاده بوده و تا امروز نیز در برخی از نقاط ایران جنبه های كاربردی زیادی دارد.



اشكال هندسی بناها

در معماری ایرانی اشكال سمبلیك جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. گاهی اشكال به تنهایی (نظیر اشكال گرد و یا مربع) در نقشه بناها گنجانده می شدند و گاهی از چند شكل مختلف به شیوه متقارن استفاده می شد كه نمونه هر دو مورد در بسیاری از عمارت ها، تالارها، و حیاط های قائم الزاویه قابل رویت هستند.

طرح
در معماری باستانی ایران شاهد دالان ها و تالارهای بیشماری هستیم. بقایای برخی از این سازه ها هنوز هم در اطراف پرسپولیس قابل مشاهده هستند. در دوره ساسانی بناهای متفاوتی با گنبد های بیشمار ساخته می شد كه برخی از آنها در ساختمان اغلب امامزاده های كنونی به چشم می خورد.

جمال فزاینده معماری ایرانی روزنه تفكرات ناب پارسی را به جهانیان معرفی می كند و زایایی و نرمش بناهای كهن نه تنها گیرایی خاصی دارد بلكه حكایتی گسترده ای مالامال از عظمت و شكوه این قوم را در بر دارد.



طبقه بندی: کوروش نامه،